Lyckliga ögonblick fångade i flykten
Marylyns berättelser om uppväxten med fem syskon på gården Bölsnäs i Småland vittnar om ett stort intresse för naturen och om hennes nära relation till djur, där hon själv omgav sig med en mängd olika, bland dem kan nämnas häst, gris och igelkott. Djuren på gården kom att bli material för det framtida yrket.

I unga år begav sig Marylyn ut i Europa och resandet åtföljdes av konststudier i England och Stockholm, där hon träffade sin blivande make Gösta. Med honom företog hon flera resor i Europa och på den amerikanska kontinenten, med en längre vistelse i Mexico.  Sirener, flamencodansöser och klassiska porträtt vittnar om att resandet givit ytterligare en fond för hennes skapande.

Marylyn arbetar i lera. Minne och fingertoppar samarbetar och med sitt spontana arbetssätt försöker hon fånga det svårfångade. Skapandet börjar med en ide och följs av en sökande process som kan innebära flera vändor innan ett verk är fullbordat. Marylyns skulpturer har en prägel av lyckliga ögonblick, rörelsen fångad i flykten!

Studier
West England College of Art, Bristol 1959-60

Konstfackskolan 1960-63
Konsthögskolan 1963-68

Representerad på
Nationalmuseum, Stockholm med porträtt av Bengt Juhlin

Porträttgalleriet, Gripsholm med porträtt av Ralph Erskine och Karl-Ragnar Gierow
Vetlanda Konstmuseum

Offentliga Utsmyckningar
S:t Eriks Sjukhus, Stockholm

Landstingshuset, Stockholm
Södertälje Sjukhus
Katrineholms Stad
Karlstads Regemente
Rosenhills Sjukhus, Huddinge
Vrinnevi Regionsjukhus, Norrköping
Söderleden Gårdsskulptur, Stockholm
Hammarby Sjöstad, Stockholm
Astrid Lindgrens Barnsjukhus, Stockholm – porträtt av Anita Aperia
Linköpings Universitetssjukhus, två lejon
Astrid Lindgrens Barnsjukhus, Stockholm, lejonhona
Fyrislund, Uppsala, bronshäst
Säby Ridhus, Stockholm, bronshäst

Marylyn i ateljén

Lejon, Linköpings Universitetssjukhus

Balder vid Fyrislund, Uppsala

Lyckliga ögonblick fångade i flykten
Marylyns berättelser om uppväxten med fem syskon på gården Bölsnäs i Småland vittnar om ett stort intresse för naturen och om hennes nära relation till djur, där hon själv omgav sig med en mängd olika, bland dem kan nämnas häst, gris och igelkott. Djuren på gården kom att bli material för det framtida yrket.

I unga år begav sig Marylyn ut i Europa och resandet åtföljdes av konststudier i England och Stockholm, där hon träffade sin blivande make Gösta. Med honom företog hon flera resor i Europa och på den amerikanska kontinenten, med en längre vistelse i Mexico.  Sirener, flamencodansöser och klassiska porträtt vittnar om att resandet givit ytterligare en fond för hennes skapande.

Marylyn arbetar i lera. Minne och fingertoppar samarbetar och med sitt spontana arbetssätt försöker hon fånga det svårfångade. Skapandet börjar med en ide och följs av en sökande process som kan innebära flera vändor innan ett verk är fullbordat. Marylyns skulpturer har en prägel av lyckliga ögonblick, rörelsen fångad i flykten!

Studier
West England College of Art, Bristol 1959-60

Konstfackskolan 1960-63
Konsthögskolan 1963-68

Representerad på
Nationalmuseum, Stockholm med porträtt av Bengt Juhlin

Porträttgalleriet, Gripsholm med porträtt av Ralph Erskine och Karl-Ragnar Gierow
Vetlanda Konstmuseum

Offentliga Utsmyckningar
S:t Eriks Sjukhus, Stockholm

Landstingshuset, Stockholm
Södertälje Sjukhus
Katrineholms Stad
Karlstads Regemente
Rosenhills Sjukhus, Huddinge
Vrinnevi Regionsjukhus, Norrköping
Söderleden Gårdsskulptur, Stockholm
Hammarby Sjöstad, Stockholm
Astrid Lindgrens Barnsjukhus, Stockholm – porträtt av Anita Aperia
Linköpings Universitetssjukhus, två lejon
Astrid Lindgrens Barnsjukhus, Stockholm, lejonhona
Fyrislund, Uppsala, bronshäst
Säby Ridhus, Stockholm, bronshäst

Marylyn i ateljén

Lejon, Linköpings
Universitetssjukhus

Balder vid Fyrislund
Uppsala